no-img
گام به گام آنلاین

****بررسی صفحه 86 دین و زندگی دهم/چه زمینه هایی ممکن است انسان را به سوی گناه بکشاند؟***


گام به گام آنلاین
پرداخت امنلینک فوریپشتیبانیضمانت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

DOC
بررسی صفحه ۸۶ دین و زندگی دهم/با تفکر درباره خود ، ببینید چه زمینه هایی ممکن است شما را به سوی گناه بکشاند، آنها را بیابید و برنامه ای برای از بین بردن آنها تنظیم کنید. آن دسته از زمینه ها را که قابل طرح در کلاس هستند، با دیگران در میان بگذارید و درباره آن ها گفت و گو کنید.
doc
فروردین ۱۱, ۱۳۹۶
1 مگابایت
2900 تومان
2900 تومان – خرید Loading

بررسی صفحه ۸۶ دین و زندگی دهم/با تفکر درباره خود ، ببینید چه زمینه هایی ممکن است شما را به سوی گناه بکشاند، آنها را بیابید و برنامه ای برای از بین بردن آنها تنظیم کنید. آن دسته از زمینه ها را که قابل طرح در کلاس هستند، با دیگران در میان بگذارید و درباره آن ها گفت و گو کنید.


زمینه‌های گناه در وجود انسان 

الف- غریزه

در انسان غرایزى وجود دارد که گاهى دچار افراط یا تفریط مى‌شود، پس باید راه‌هاى تعدیل آنها را شناخت.

امام على علیه السلام در گفتارى مى‌فرماید:

خداوند فرشتگان را به عقل اختصاص داد (و آنها تکویناً محکوم به اطاعت عقل هستند) و حیوانات را به شهوت و غضب، اختصاص داد. (و آنها به طور تکوینى محکوم به ارضاى غرائز حیوانى هستند) اما انسان را با اعطاء عقل و خشم و شهوت شرافت بخشید. پس هرگاه پیروى از عقل کند، مقامش برتر از فرشتگان خواهد شد، زیرا با بودن خشم و شهوت، اطاعت از عقل نموده است، و اگر اطاعت از شهوت و غضب کند، از حیوانات، پست‌تر است، زیرا با داشتن عقل پیروى از خشم و شهوت نموده است.(۱)

قرآن در مورد کسانى که از غرائز حیوانى پیروى مى‌کنند؛ مى‌فرماید:

اولئک کالاَنعامِ بل هم اضلّ سَبیلا(۲)؛ آنها همچون چارپایان بلکه گمراه‌ترند

امام صادق علیه السلام فرمود:

دوزخیان از این رو جاودانه در دوزخ مى‌مانند که نیت داشتند اگر همیشه در دنیا مى‌ماندند همواره خدا را نافرمانى کنند. و بهشتیان از این رو جاودانه در بهشت مى‌مانند که نیت داشتند اگر همیشه در دنیا مى‌ماندند همواره از خدا اطاعت نمایند. بنابراین هر دو دسته به خاطر نیتشان جاودانى شدند.

حال اگر سیلاب مهار نشود، هنگام طغیان، دیوانه‌وار به باغ‌ها و کشتزارها و خانه‌ها سرازیر شده و همه را ویران مى‌کند.

در مورد انسان نیز، نیروى غضب براى دفاع و شهوت براى بقاى نسل لازم است، ولى اگر این دو غریزه بر اثر افسار گسیختگى طغیان کنند، موجب بروز جنایات ویرانگر و انحرافات جنسى و بى عفتى خواهند شد.

حبّ و بغض

قلب کانون حب و بغض در وجود انسان است و باید آن را بر اساس اسلام تنظیم کرد، زیرا حب و علاقه به چیزى، موجب انجام آن مى‌شود، و بغض و نفرت از چیزى موجب ترک آن مى‌گردد.

و این مساله به قدرى مهم است که امام صادق علیه السلام در سخنى فرمود:

هل الایمان الا الحب و البغض؛ مگر ایمان جز حب و بغض است.

یک مثال: شخصى در خانه‌اش نشسته، ناگهان مى‌فهمد که گربه‌اى آمد و نیم کیلو گوشتى که خریده و در آشپزخانه بود، ربود و رفت. او برمى‌خیزد و به دنبال گربه مى‌رود تا گوشت را از او بگیرد ولى وقتى که گربه از خانه بیرون پرید و در کوچه فرار کرد دیگر او را دنبال نمى‌کند زیرا حب او به گوشت تا این اندازه بود.

ولى اگر روباهى آمد و مرغ خانه را ربود و با خود برد آن شخص روباه را در خانه و کوچه دنبال مى‌کند ولى وقتى که روباه به بیابان فرار مى‌کند او از دنبال کردن روباه صرف نظر مى‌نماید؛ زیرا حب او به مرغ و بغض او نسبت به روباه تا این اندازه بیشتر نبود.

اما اگر گرگى آمد و گوسفند او را ربود و با خود برد آن شخص گرگ را در خانه و کوچه و بیابان دنبال مى‌کند بلکه گوسفندش را از او بگیرد وقتى که گرگ از بیابان دور شد و از کوه بالا رفت آن شخص از گرگ صرف نظر کرده و باز مى‌گردد، چرا که حب و بغضش او را بیش از این اندازه نتوانست حرکت دهد.

*** ما تخفیف هم میدهیم ***

 کاربر عزیز، اگر تمایل به گرفتن کد تخفیف ۱۰۰۰ تومانی میباشید . ابتدا روی دکمه قرمز رنگ G+ (گوگل پلاس) کلیک کنید و سپس منتظر بمانید تا شمارنده صفر شود و روی دکمه دریافت کد تخفیف کلیک کنید.

[/vc_column][/vc_row]

توجه فرمایید که کلیک کردن روی دکمه دریافت کد تخفیف قبل از صفر شدن شمارنده ها موجب منقضی شدن آن میشود.



تصاویر پیش نمایش


بررسی صفحه ۸۶ دین و زندگی دهم/با تفکر درباره خود ، ببینید چه زمینه هایی ممکن است شما را به سوی گناه بکشاند، آنها را بیابید و برنامه ای برای از بین بردن آنها تنظیم کنید. آن دسته از زمینه ها را که قابل طرح در کلاس هستند، با دیگران در میان بگذارید و درباره آن ها گفت و گو کنید.-1

درباره نویسنده

publisher5 109 نوشته در گام به گام آنلاین دارد . مشاهده تمام نوشته های

نظرات کاربران


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.