no-img
گام به گام آنلاین

**** گفت و گو کنید صفحه 65 جامعه شناسی دهم/ درباره غفلت و فراموشی انسان ها تحقیق کنید.****


گام به گام آنلاین
پرداخت امنلینک فوریپشتیبانیضمانت
گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

DOC
گفت و گو کنید صفحه ۶۵ جامعه شناسی دهم/ دین و پیامبران الهی ، فیلسوفان و روان شناسان، انسان شناسان،و جامعه شناسان درباره غفلت و فراموشی انسان ها از هویت واقعی خود ،نظریات متنوعی دارند. با راهنمایی دبیر خود درباره این نظریات گفت و گو کنید.
doc
فروردین ۱۱, ۱۳۹۶
1 مگابایت
3900 تومان
3900 تومان – خرید Loading

گفت و گو کنید صفحه ۶۵ جامعه شناسی دهم/ دین و پیامبران الهی ، فیلسوفان و روان شناسان، انسان شناسان،و جامعه شناسان درباره غفلت و فراموشی انسان ها از هویت واقعی خود ،نظریات متنوعی دارند. با راهنمایی دبیر خود درباره این نظریات گفت و گو کنید.


نگاهی به مسئله غفلت در آیات و روایات

غفلت براى قلب از خطرناک‏ترین و زیانبارترین عوامل است. قلب غافل قلبى است که از وحى و الهام و دستورات انبیا و اولیا و امامان و حکماى الهى دور افتاده باشد.یکی از امور خطرناکی که ممکن است دامنگیر هر کسی شود و او را از سعادت دنیا و آخرت ساقط سازد، «غفلت» است. غفلت از یاد خدا، سر منشأ خود فراموشی و بیگانگی از خویشتن و سرآمد دردها و بیماریهای بشر و زمینه اصلی همه گناهان و رذایل اخلاقی می­باشد و به همین دلیل در روایت از آن به عنوان «أضر الاعداء» یاد شده است. در این تحقیق به مفهوم، عوامل، آثار و راهکارهای علاج غفلت و مقابله با آن پرداخته می‌شودغفلت از ماده «غفل» به معنای فراموشی و رها کردن استو در اصطلاح سستی و تنبلی انسان از توجه به هدفش؛ چه هدف دنیوی و چه هدف اخروی. در مقابل غفلت، نیت و اراده کردن می­باشد.
غفلت ریشه انحرافات

انسانیت انسان از این نقطه شروع می­شود که از غفلت خارج شده، قدم به مرحله آگاهی بگذارد و متوجه شود که سرنوشتی دارد و راههای مختلفی پیش پای اوست که لازم است از میان آنها راه درست را شناخته و از آن پیروی نماید. بنابراین تا انسان از غفلت خارج نشود در واقع هنوز داخل در محدوده انسانیت نشده بلکه مسیر نحطاط و سقوط را می­پیماید. قرآن کریم از غفلت به عنوان ریشه انحراف یاد می­کند:«یعلمون ظاهراً من الحیوۀ الدنیا و هم عن الاخرۀ هم غافلون»ظاهری از دنیا را درک می­کنند و ایشان از آخرت غافل هستندهمین زندگی دنیا را که مشترک بین حیوان و انسان است را درک می کنند و چیز دیگری جز آن نمی­فهمند.

غفلت؛ عامل از بین رفتن هویت انسانی

اولین شرط برای پیمودن راه تکامل، بیرون آمدن از غفلت و بی­خبری می­باشد و اگر انسان پرده غفلت را کنار نزند، جایگاه خود را در جغرافیای هستی از دست خواهد داد و این نکته در برخی آیات به خوبی اشاره شده که علت محرومیت انسان از پیمودن راه سعادت عامل «غفلت» است؛به یقین گروه بسیاری از جن و انس را برای جهنم آفریدیم. آنها دلهایی دارند که با آنها نمی­فهمند و چشمانی دارند که با آنها نمی ­بینند و گوش هایی دارند که با آنها نمی ­شنوند. آنان همچون چهارپایانند بلکه گمراهند. اینان همان غافلانند.

در این آیه شریفه «قلب» و «چشم» و «گوش» به عنوان ابزارهای شناخت انسان مطرح هستند و کسانی که از این ابزارها در جهت رسیدن به حقایق استفاده نمی­کنند مثل چهارپایان بوده و حتی از آنها هم بدتر هستند. زیرا حیوان اگر به شناخت حقیقت نایل نمی­آید، دلیلش آن است که ابزارهای لازم برای چنین شناختی را در اختیار ندارند. اما انسان گمراه با وجود آن که این ابزارها را دارد عمداً چشم و گوش و فهمش را به روی حقیقت می­بندند. نکته اصلی در جمله آخر آیه است که می­فرمایند: «أولئک هم الغفلون» اینها به مصیبتی بزرگ گرفتار می­شوند و تا آنجا سقوط می کنند که از حیوان هم فروتر می­نشینند، بدان سبب است که عمری را در «غفلت» به سر برده ­اند.


غافلترین مردم

غفلت یکی از خانمان سوزترین مصیبتهاست. غافل، همچون شخصی در حال خواب می­ماند که خانه­اش در میان شعله­های آتش می­سوزد و بی­خبر از سوختن جان و مالش است. حضرت علی(ع) می­فرمایند: اهل دنیا مانند کاروانی هستند که آنها را می بردند در حالیکه آنان در خوابند.زمانی چشم باز می­کنند که دیر شده و عمر به سر آمده ولی از جوهره انسانیت بهره ­ای نبرده­ اندحضرت رسول اکرم(ص)می­فرمایند:غافل­ترین مردم کسی است که از دگرگونی دنیا، پند­پذیر نباشد.

مفهوم شناسی

غفلت در اصل لغت به معنای پوشیده و مخفی بودن است و «رجل غُفل» به انسان ناشناخته و کسی که حسب و نسب او مجهول است اطلاق می­شود. با توجّه به این معنای لغوی، این واژه در معنایی دیگر نیز به کار رفته است و آن زمانی است که مسئله­ای به دلیل غفلت بر انسان پوشیده شده و از ذهن انسان می­رود. از اینرو «غفلت» به سهو و لغزشی اطلاق شده است که انسان را به خاطر کمی مراقبت و هشیاری فرا می‌گیرد..

در کتب «التحقیق فی کلمات القرآن» نیر در این واژه در این معنا اینگونه آمده است: «غفلت، غایب شدن چیزی از خاطر انسان و عدم توجّه به آن است و گاهی در مورد بی‌توجهی و روگردانی از چیزی نیز استعمال شده است. پس غفلت عبارت است از نبود تذکّر و یادآوری.» غفلت» در این معنا مفهوم وسیع و گسترده‌ای نیز یافته است و بر هرگونه بی‌خبری، بی‌توجه بودن، و توجه نداشتن به چیزی از واقعیت‌های فعلی و آینده و گذشته را «غفلت» از آن شیئ اطلاق شده است و در این معنا مقابل آن «ذکر» استعمال می­شود.

 

هوشیاری و نشانه‌های غفلت

در روایت اسلامی، علایم و نشانه‌های فراوانی برای غافلان ذکر شده است که به چند نمونه اشاره می‌کنیم:

. سهو، لهو و نسیان

در حدیث مشروحی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در پاسخ «شمعون بن لاوی» یکی از مسیحیان معروف زمان خود، آمده است، هنگامی که شمعون از علائم غافلان از حضرتش سؤال کرد، ایشان در جواب فرمودند: «اما علامه الغافل فأربعه؛ العمی و السهو و اللهو و النسیان، نشانه‌های غافل چهار چیز است: نابینایی (و بستن چشم بر روی حقایق) و سهو و لهو و نسیان (به گونه‌ای که گرفتار فراموشکاری و سردرگمی به شهوات و عدم توجه به سرنوشت آینده خویش می‌شودهمین مضمون در اندرزهای لقمان حکیم به فرزندش دیده می‌شود آنجا که می‌گوید: «فرزندم هر چیزی نشانه‌ای دارد که با آن شناخته می‌شود… و غافل سه نشانه دارد: سهو و لهو و نسیان.

*** ما تخفیف هم میدهیم ***

 کاربر عزیز، اگر تمایل به گرفتن کد تخفیف ۱۰۰۰ تومانی میباشید . ابتدا روی دکمه قرمز رنگ G+ (گوگل پلاس) کلیک کنید و سپس منتظر بمانید تا شمارنده صفر شود و روی دکمه دریافت کد تخفیف کلیک کنید.

[/vc_column][/vc_row]

توجه فرمایید که کلیک کردن روی دکمه دریافت کد تخفیف قبل از صفر شدن شمارنده ها موجب منقضی شدن آن میشود.



تصاویر پیش نمایش


گفت و گو کنید صفحه ۶۵ جامعه شناسی دهم/ دین و پیامبران الهی ، فیلسوفان و روان شناسان، انسان شناسان،و جامعه شناسان درباره غفلت و فراموشی انسان ها از هویت واقعی خود ،نظریات متنوعی دارند. با راهنمایی دبیر خود درباره این نظریات گفت و گو کنید.-1

درباره نویسنده

publisher5 109 نوشته در گام به گام آنلاین دارد . مشاهده تمام نوشته های

مطالب مرتبط


نظرات کاربران


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.